SZUPER JOGSI AUTÓSISKOLA Budapest, VII.Ker. Erzsébet Krt. 4. fsz 4.     Mobil: 06-70-515-5913

forgalmi-vizsga

A tanuló a vizsga előtt 20 perccel jelenjen meg.

Hozza magával, a vizsgára:

            Személyi igazolvány, vagy útlevél + lakcím kártya

            Jogosítvány, ha van (Pl. A kategóriára)

A tanuló a vizsgára kipihent, józan, (másnapos sem) nyugtató, serkentő szerektől mentes állapotban, jelenjen meg.

Az öltözete legyen réteges, laza ruházat, amiben könnyen tud mozogni és kényelmes.

Cipője legyen lapos sarkú és vékony talpú, hogy a pedálokat érezze, és finoman tudja kezelni. (Papucsban nem lehet vizsgázni!)

(Ezek ajánlottak a vezetési gyakorlatok alkalmaira is.)

   Biztonsági berendezések indulás előtti, kötelező ellenőrzése

            1. Hatósági jelzések, (Rendszámtáblák)

            2. Gumiabroncsok,

            3. Kormányberendezés,

            4. Világító és fényjelző berendezések,

            5. Fékberendezések

A gépkocsi megközelítésekor azokat a biztonsági berendezéseket ellenőrzöm, amik kívülről láthatóak, a gépkocsi körbe járásával.

1.     Hatósági jelzések Rendszámtáblák) ellenőrzése

  1. Az első, amit ellenőrzök, hogy meg vannak-e.
  2. Megfelelően vannak-e rögzítve, a gépkocsi elején és a hátulján, az erre kijelölt helyen.
  3. Jól olvasható állapotban vannak-e.

        2. Gumiabroncsok ellenőrzése

        
1. Nézze meg, hogy a levegő nyomás az abroncsban megfelelő-e.

2.Van-e szemmel látható sérülés, szakadás, szennyeződés, vagy esetleg olaj, vagy zsírfolt, ha van, tisztítsa le.

3. Ellenőrizze a bordázat mélységét. (profilmélység) Ez akkor megfelelő, ha a teljes felületen eléri, vagy meghaladja az 1,6 mm értéket.

A gumiabroncsok felszerelésére vonatkozó KRESZ szabályok.

            A gépkocsin csak azonos méretű és szerkezetű, (radiál, vagy diagonál, az utóbbit személyautón már nem használjuk) gumiabroncs lehet.

            A gépkocsin, egy tengelyen, csak egyfajta mintázatú gumiabroncs lehet.

3. A kormányberendezés ellenőrzése

Mielőtt a kormány holtjátékot ellenőriznénk, mozgassuk meg a kormányt határozottan jobbra és balra, hogy nem észlelünk-e valami rendelleneset. Szorul, kattog, (valami törött) vagy kotyog (gömbcsukló kopás).

Kormány holtjáték ellenőrzése

Nyissuk ki az ajtót, és álljunk a kocsi mellé, úgy hogy a jobb kezünkkel megfogjuk a kormányt, és oldalra hajolva figyeljük a kereket. A vízszintesen álló gépkocsi kormány kerekét jobbra-balra mozgatva nézzük meg, hogy mekkora elmozdulást tudunk tenni a kormánykerékkel, a kerék elmozdulása nélkül. Amennyi az elmozdulás, annyi a holtjáték. Ez fokban mérve maximum 5-15 fok, centiméterben, a kormány külső kerületén mérve nullától,

maximum 2-4cm elmozdulást lehet.

4. Világító és fényjelző berendezések

Fel kell tudnod kapcsolni őket, és tudnod kell, hogy melyiket mikor és hol használod.

Elől 3.

Körbejárással lehet ellenőrizni őket.

1 Első helyzetjelző lámpák

A világításkapcsolón egyet fordítasz jobbra. Fehér fényű 5Watt. (Nem kell hozzá gyújtás, de jobb, ha ráteszed, mert így később nem felejted el.)

A műszerfalon, zöld színű visszajelzője van.

Lakott területen kívül, és korlátozott látási viszonyok esetén kötelező, használni, a gépjármű megjelölésére.

2. Tompított fényszóró (Kell gyújtás.) A világításkapcsolón még egyet fordítasz jobbra.

A műszerfalon ugyan az a zöld színű visszajelzője van.

Elől, általában fehér fényű, asszimetrikus világító test.

Ez azt jelenti, hogy a tompított fény az úttest jobb oldalát nagyobb távolságra, kb. 70-80 m-re, míg az úttest bal oldalát csak rövidebb szakaszon, kb. 40m-re világítja meg.

Korlátozott látási viszonyok esetén, lakott területen belül, és kívül egyaránt használhatjuk.

Jó látási viszonyok esetén, lakott területen kívül, kötelező használni.

3. Távolsági fényszóró (Kell gyújtás.) Az irányjelző kapcsolót magad felé (kormány felé) húzod, és amikor egy halk kattanó hangot hallasz, elengeded. A kikapcsolása ugyanígy történik. A műszerfalon kék színű visszajelzője van.

Általában fehér, erős fényű, világító test. Csak lakott területen kívül használjuk, abban az esetben, ha nem vakítjuk el a velünk szemben jövőket, vagy az előttünk haladókat, (A visszapillantó tükörből.), vagy a párhuzamosan vasúti pályán, vagy vízi úton haladó jármű vezetőjét. (Ha kerékpárost, vagy lovas kocsit érünk utol, nem kell levenni a fényszórót, mert nincs visszapillantó tükrük, és így nem vakítjuk el őket.)

Fénykürt (Nem kötlező ellenőrizni)

Az irányjelző kapcsolót egy pillanatra magad felé húzod,

a távolsági fényszóró kapcsolódik be egy pillanatra. Itt nem hallasz halk kattanó hangot.

Hátul 4.

1. Hátsó helyzetjelző lámpák

Hátsó helyzetjelző lámpák. Színük piros. (5 Watt.) Az elsőkkel együtt kapcsolódnak föl.

2. Rendszámtábla megvilágítás

Rendszámtábla megvilágítás. Színe fehér. (Csak a hátsó rendszámtábla van megvilágítva)

Egyszerre kapcsolódik fel a helyzetjelző lámpákkal.

3. Hátrameneti lámpák (Tolató lámpa) Fehér fényű.

A sebességváltó hátramenetbe kapcsolásával lehet bekapcsolni.

(Ha ellenőrizted, tedd üresbe a sebességváltót.)

4. Féklámpák. Csak akkor működnek, ha a fékpedál be van nyomva.

Színük piros, kb. négyszer erősebben világítanak, mint a hátsó helyzetjelzők. (21Watt.)

Az oktató segítségével, tudod ellenőrizni.

Oldalt 3-3

Irányjelzők

Színük borostyán sárga, 3-3 darab van belőlük. (2 elől, 2 oldalt, 2 hátul.)

A pulzálási száma 60-120 között van percenként.

A pulzálási számnak mind a baloldalon, mint a jobb oldalon megközelítőleg egyformának kell lennie. A gépkocsi belsejéből onnan tudom, hogy ha az egyik irányjelző kiégett, hogy azon az oldalon a pulzálási szám lényegesen gyorsabb lesz.

Ha nem csinál semmit, valószínű, hogy a kapcsoló, vagy a biztosíték romlott el.

5. Fékberendezések

A fékberendezések állapotát, a napi első elindulás előtt ellenőrizni kell. Az ellenőrzés, a jármű álló helyzetében történjen, a pedál benyomásával.

Normális esetben a pedál maximum a pedálútnak a felső 1/3-áig nyomható be a pedál, és onnan tovább nem nyomható, ellenállása szilárd.

Ha ennél lejjebb 2/3-ig benyomható, de ott felkeményedik „fog”, akkor valószínűleg a fékbetétek már kopottak, (nagy a hézag) cserére szorulnak.

Amennyiben azt a hibát tapasztalja, hogy a pedál ellenállása nem szilárd, hanem rugalmas, akkor a rendszerbe valószínűleg levegő került, amely a folyadékkal ellentétben összenyomható.

Súlyos hibára utal, ha a pedál csekély ellenállással tövig benyomható. Ez azt jelenti, hogy nincs, vagy nagyon kevés a folyadék a rendszerben. (pl. tömítetlenség miatt elfolyt) Ebben az utóbbi esetben nem lehet elindulni az autóval, mert nincs fék!

Időnként, a fékfolyadék szintjét is ellenőrizni kell. Ha a folyadékszint a fékfolyadék tartályon bejelölt minimum alá süllyed, a mennyiséget pótolni kell. (Egyes típusoknál, a műszerfalon lévő ellenőrző lámpa kigyulladása jelzi, hogy alacsony a szint).

Utántöltésre, a rendszerben lévővel megegyező folyadékot használjon.

Rögzítő fék (kézifék)

A rögzítő fék a gépkocsi hátsó kerekeit fékezi úgy, a kar behúzásakor huzalokon keresztül szétfeszíti hátul a fékpofákat. A kézifékkar kiengedéséig a hátsó kerekek fékezett állapotban vannak.

A kézifék beállítása akkor megfelelő, ha a kézifékkar felhúzásakor 4-7 kattanásig tudom felhúzni, és ott álló helyzetben marad. (Nem esik vissza.)

A kézifékkart egy racsnis szerkezet rögzíti. Oldása a kézifékkar végén elhelyezett nyomógomb benyomásával végezhető.

Az autó rögzítésére, és az üzemi fék elromlása esetén vészféknek használjuk.

Ezek voltak az 5 kötelező napi elindulás előtti ellenőrzések, ezeket mindenkinek el kell végeznie.

Indulás a forgalmi vizsgán

Az elindulási teendők befejezése után, amikor indulsz a forgalomba, a biztonsági övet kösd be, a lámpát kapcsold fel.

Ezután sebességváltó, irányjelző, körülnézés, kézifék, megint körülnéz (tükörbe) után elindulsz, elmész kb. 2-3 métert, és a lábfékkel megállítod az autót. Ez után kijelented, hogy a fék rendben van. Utána mehetsz tovább, nem kell megint végig csinálni, az elindulási előtti teendőket.

HALADÁS, A FORGALOMBAN

Elindulás:S sebesség (Kuplung, + sebességváltó)

                     Irányjelző (Irányjelző balra)

                     K körülnézés(Tükör + balra oldalt + hátra)

                     K kézifék (Felhúz, benyom, letol, indul)

                     K körülnézés (megint) (Tükör + balra oldalt)

Benzines

Kuplungot ütközésig benyomom, 1-es sebességbe teszem.

            A motor fordulatát 1500-as fordulatra emelem és megtartom.

Kuplungot az érzékelési pontig közepes sebességgel felengedem, ott megtartom, amíg az autó még gyorsul. A motor fordulatát próbálom 1100-1500 között tartani.

Ha a motor 1000-es fordulat alá megy, lefullad a motor.

            A kuplungról még nem kell levennem a lábamat, mert rögtön váltom a 2. sebességet.

Az 1-es sebességet ne húzasd 2000ford/perc fölé.

Diesel

Kuplungot ütközésig benyomom, 1-es sebességbe teszem.

Kuplungot alapjáraton, az érzékelési pontig közepes sebességgel felengedem, ott megtartom, adok hozzá egy kicsi gázt, (elszámolok lassan háromig) azután a kuplungot teljesen felengedem, gázt adok, elszámolok lassan háromig és váltom a 2. sebességet.

Sebességváltás

         Megfogom a sebességváltó kart.

            A gázpedált felengedem, a kuplungot ütközésig benyomom.

            A sebességváltó kart átkapcsolom a következő sebességi fokozatba.

            A kuplungot felengedem.

            Gázt adok.

Rövidített verzió

Váltókart megfogom – gázpedált felengedem – kuplungot benyomom – váltókart áthúzom – kuplungot felengedem – gázt adok – ballábat a padlóra leteszem.

Visszaváltás (alsó sebesség a sebességi fokozatokhoz)

50 Km felett 5-ös

40 - 50 Km között 4-es

30 - 40 Km között 3-as

20 - 30 Km között 2-es

20 - 10 Km között csúsztatott 2-es

10 - Km alatt 1-es sebesség

Megállás

            Fékkel megállítom az autót.

            Kéziféket behúzom.

            Sebességváltót üresbe teszem.

            Kuplungot, és a fékpedált felengedem, a pedálokról leveszem a lábamat.

            Irányjelzőt kikapcsolom.

Sebességek

            1-es induló sebesség

            2-es gyorsító sebesség

            3-as gyorsító sebesség

            4-es utazó sebesség városban 40 – 50 között

            5-ös utazó sebesség városon kívül 50 felett

Kormányzás

Ha egyenesen haladok, a kormányoszlop felső részét egyenesre állítom.

Mivel a kormánykereket többször körbe lehet tekerni, ne tévesszen meg, hogy egy kört balra, vagy jobbra eltekerve is vízszintesre tudjuk állítani, a kormányoszlop felső részét.

Rutin feladatoknál, pl. megfordulások, parkolás, általában ki kell várni az utolsó pillanatig, és utána lassú haladási sebesség mellett gyors kormánytekeréssel, a kormányt egészen az ütközésig el kell tekerni. (Amíg a kormány megakad.)

Sokszor problémát szokott okozni, hogy a feladat javításakor melyik irányba kell eltekerni a kormányt.

Mindegy hogy előre, vagy hátrafelé megyek, amelyik irányba tekerem a kormányt, abba az irányba indul el az autó.

Az ellentétes sarkok általában ellenkezőleg mozdulnak el. Pl. Ha a járda mellé beállás távolra sikerült, és hátramenetben az autó jobb sarkát közelítem, a bal eleje távolodni fog.

Segíthet, ha arra gondolsz, hogy a kerék merre fordul a kormánytekeréskor, és ha előre, vagy hátra indulsz el, a kocsi kereke merre fog elindulni.

Irányjelző használata mindig kötelező az alábbi esetekben:

         Elindulás

         Megállás

         Irányváltoztatás

Irányváltoztatás = Irányt változtat az, aki:

         Terelővonalat átlép. (oda-vissza)

         Az úttest szélét, vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi.

         Forgalmi sávot változtat.

         Körforgalomból kilép.

         Főútvonalról, vagy szilárd burkolatú útról letér.

Sebességváltóhoz tartozó sebességek

Csúsztatott 1-es Parkolási feladatoknál.

1-es Rutinban odaáll a helyhez, ha lassan kell valamit csinálni, bekanyarodás jobbra, körforgalom, gyalogos-átkelő hely, ha nagyon figyelni kell.

2-es Kanyar jobbra, vagy balra, gyorsító sebesség, sávváltáskor, jobb kezes utca, ha belátható, bekanyarodás jobbra - balra, körforgalom)

3-as Kanyar balra nagyívnél, gyorsító sebesség, sávváltás)

4-es 40 – 50 Km közötti haladás folyamatosan lakott területen, előzés lakott területen kívül.

5-ös 50 Km feletti haladás folyamatosan lakott területen kívül, vagy lakott területen belül ha megengedett sebesség több, mint 50Km.

2-es, vagy 3-as, ha gyorsan kell felgyorsítani, ha kikerül, vagy előz lakott területen belül, ha lassan kell haladni forgalomban.

Alap oktatott dolgok összefoglalása

Elindulás – gyorsítás

1. sebesség - Lassan indulunk el, nem fulladunk le. Elmegyünk kb. két métert, és közben felengedjük a kuplung pedált.

(Tartom, tartom, tartom)

Gázt adunk, és elszámolunk 3-ig. /2000ford/perc/

(Nyomom, nyomom, nyomom) váltunk 2-es sebességbe.

Gázpedál fel - kuplung be - váltunk - kuplung fel - gázpedál le

2. sebesség - Gázt adunk, és felgyorsítjuk, az autót 30km/óra fölé.

váltunk 3-as sebességbe.

3. sebesség - Gázt adunk, és felgyorsítjuk, az autót 40km/óra fölé.

Váltunk 4-es sebességbe.

4. sebesség - Gázt adunk, és tartjuk a megengedett sebességet lakott terülten belül. (50km/óra alatt.) Ha 50 km/óra sebesség fölé tudunk menni, váltunk 5-ös sebességbe.

5. sebesség - Gázt adunk, és tartjuk a megengedett sebességet lakott terülten kívül. (50km/óra felett.)

Lassítás - visszaváltás – megállás

Lassítás: 30km/óra alatt - Először kuplung, utána fék.

Lassítás: 30km/óra fölött - Először fék, utána kuplung.

Visszaváltás:

                        4-es 50 km/óra - alatt.

                        3-as 40 km/óra - alatt.

                        2-es 30 km/óra - alatt.

                        1-es 10 km/óra - alatt.

(kb. az a sebesség, amivel a parkolási feladatokat végzed)

Megállás:Fékezés, kuplungot benyom, időben lassít, majdnem megáll /kb. 5-10 méterrel a cél előtt kigurul, majd a cél előtt megáll.

Úttartás

Ne a kocsi elejét nézd, hanem inkább messzebb, előre.

A perifériás látómeződdel figyeld, hogy legyen oldaltávolságod a szemben jövő autó mellett és a járdaszegélytől is tarts oldaltávolságot.

A kormányon ne mozgass nagyokat, mert akkor kacsázni fogsz az úton.

Ne görcsölj, ez majd magától ki fog alakulni.

Tanács:

Ne azzal foglalkozz, hogy a többi autós vajon mit gondol most rólad, hanem a pedálok finom kezelésére, a váltókar erőszakmentes kapcsolására, a megfelelő úttartásra és az oktatód tanácsaira figyelj!

Kanyarodás Jobbra - balra

            Irányjelzőt kiteszem.

            Fékezek.

            Visszaváltás (2-esbe vagy 1-esbe).

            Lassan bekanyarodok, a kormányt nem „fejem”, tartom a sávomat.

Gyalogosnak, kerékpárosnak, szembejövőnek, vagy szemből kisívben kanyarodónak elsőbbséget adok..

            Visszatekerem a kormányt egyenesbe.

            Gázt adok, felváltok a következő sebességi fokozatba.

            A ballábam leteszem a padlóra.

            Visszaveszem az irányjelzőt, ha nem ugrik vissza magától.

Látnivalók haladás közben

Gyalogos átkelő gyalogos nélkül = Csak lassítok

Gyalogos átkelőhely gyalogossal = Elsőbbséget kell adnom, főleg a bal oldali gyalogost kell keresnem, mert azt nehezebb észrevenni.

Útkereszteződés = Van tábla, vagy nincs tábla

Egyenrangú utak kereszteződése, (Jobb kéz szabály) a jobbról jövő járműnek elsőbbséget adok, a balról jövőt figyelem, hogy elsőbbséget ad-e.

Kereszteződés = Figyelem, hogy az áthaladás elsőbbségét lámpa vagy tábla szabályozza.

Főútvonal kanyarodik tábla = Főútvonalon haladok, nekem van elsőbbségem, irányt jeleznem nem kell, de visszaváltani a kanyar miatt igen.

Főútvonal vége tábla = Vége van a főútvonalnak, elsőbbséget kell adnom.

Besorolás rendjét jelző tábla = A besorolás helyét jelzi az útkereszteződés előtt. (Megmutatja, hogy a kereszteződésnél melyik sáv merre megy.)

STOP tábla = Vége az elsőbbségemnek, meg kell állnom, ha van vonal a vonalnál, ha nincs, ahonnan belátom a kereszteződést, de még nem zavarok.

Elsőbbség adás tábla = Vége az elsőbbségemnek, nagyon lelassítok, ha kell, megállok, és elsőbbséget adok.

Fekvő rendőr (Sebesség lassító borda) = 30-as övezet zóna, minden utca jobb kezes és sok egyirányú ( baloldalon parkoló autók)

Elsőbbséget adok:

A keresztben elhaladó járműnek, ha erre a lámpa, vagy a tábla utasítást ad.

            Ha balra kanyarodok:   A szemből egyenesen jövőnek,

                                                     A szemből jobbra kanyarodónak.

                                                     A kerékpárosnak.

                                                     A gyalogosnak.

            Ha jobbra kanyarodok: A kerékpárosnak

                                                     A gyalogosnak.

                                                     A villamosnak.

Nyíl alakú zöld = A lámpában nyíllal jelzett irányban mehetek, nekem van elsőbbségem mindenkivel szemben, (kivéve a gyalogost) csak a sávtartásra kell figyelnem.

Tele zöld = A lámpában nincsenek nyilak:

Balra kanyarodásnál elsőbbséget kell adnom:

      A szemből egyenesen jövőnek,

                                                     A szemből jobbra kanyarodónak.

                                                     A kerékpárosnak.

                                                     A gyalogosnak.

                                                     A villamosnak.

                        Jobbra kanyarodásnál elsőbbséget kell adnom:

                                                     A kerékpárosnak.

                                                     A gyalogosnak.

                                                     A villamosnak.

                        Ha egyenesen megyek:

                                                     Nem kell elsőbbséget adnom senkinek.

Főútvonal kanyarodik tábla =

A gyalogosnak elsőbbséget kell adnom, ha balra, ha jobbra kanyarodik a főútvonal.

Ha a főútvonalon balról jövő elhagyja a főútvonalat, elsőbbséget kell adnia a főútvonalon jobbról jövőnek

Haladás egyenesen = Egyenesen a KRESZ szerinti egyenest kell érteni. Pl.:

Főútvonal kanyarodásakor automatikusan követni kell a főútvonalat.

Ha szemben „behajtani tilos” tábla van, abba az irányba kell folytatni az utat, amerre a KRESZ szabályok szerint lehetőség van.

Ha a kereszteződésben csak egy irányban lehet tovább haladni, ne kérdezd meg, hogy merre menjek, de használj irányjelzőt.

Ha a kötelező haladási irányt jelző tábla vagy útburkolati jel utasít, kövessd azt!

Mindig figyeld, hogy az a sáv, amiben vagy a kereszteződés előtt, merre megy tovább (besorolás rendjét jelző tábla, útburkolati jelek, kötelező haladási irányt jelző tábla segít) ha elkanyarodik, és neked nem szólnak semmit, válts sávot, hogy tovább tudjál egyenesen menni. (Több sáv esetén a szélsősáv a tied.)

Ha rossz sávba álltál be, akkor arra kell tovább menned, amerre a tábla, vagy az útburkolati jel utasít, mert ha KREZ szabályt sértesz, megbuktatnak.

Ha két egyenesen haladó sáv van, te a jobb oldaliban haladj, hogy ne akadályozd a nálad gyorsabban haladókat.

Ha megszűnik az a sáv, amiben haladsz, azt előre jelzik neked a „besorolás rendjét jelző” táblával. Ha nem tudtál időben sávot váltani, állj meg, ne legyél erőszakos.

 Kanyarodás külömböző tipusú kereszteződésekben:

      

      

      

      

Útkereszteződés megközelítése

Keresem, a besorolás rendjét, jelzőtáblát.

Ha lekéstem, az útburkolati jelet,

vagy a kötelező haladási irányt, jelzőtáblát.

(Ezek megmutatják, hogy melyik sávból, melyik irányban haladhatok tovább.)

Ha akereszteződésben nincsenek jelzőtáblák, jelzőlámpák, vagy közlekedési rendőr, akkor ezt úgy nevezik, hogy egyenrangú útkeszteződés. Az ilyen kereszteződésben a "jobb kéz szabályt" vagy a "kanyarodási szabályt" alkalmazzuk.

      

Elsőbbségadás útkereszteződésben

Keresem, hogy mi irányítja a forgalmat, milyen színű a lámpa. Ha nincs, milyen tábla van, kinek van elsőbbsége. (Ha nem találom a táblámat, segíthet, ha benézek a keresztező utcába, és ott hátulról felismerem az „állj elsőbbségadás” vagy az „elsőbbségadás kötelező” táblákat.

Ebben az esetben biztos nekem van elsőbbségem.

Ha az első keresztező utcában ki van rakva az „elsőbbségadás kötelező” tábla, akkor a többi utcában is kint lesz, egészen addig, amíg neked nem lesz egy „állj elsőbbségadás” vagy az „elsőbbségadás kötelező” vagy egyenrangú utak kereszteződése tábla.

Ha nekem nincs táblám, és neki sincs, akkor ez egy „egyenrangú útkereszteződés” és a jobbról jövőnek van elsőbbsége.

Ha nekem nincs táblám, és jobbra egy „behajtani tilos” táblát látok, akkor rögtön fékeznem kell, mert jobbról jöhetnek, és elsőbbségük van. (Egyenrangú utak kereszteződése.)

Ha nekem nincs táblám, és jobbra egy „egyirányú utca” táblát látok, akkor onnan csak akkor jöhetnek, ha a tábla alatt van kiegészítő tábla Pl. kerékpár, vagy busz.

(Kivétel, a megkülönböztető jelzéseit használó jármű.)

Ha nekem van egy elsőbbségadás kötelező jelzőtáblám, legtőbbszőr érdemes jól lesassítani és visszaváltani 1-esbe, hogy mind a két irányba megfelelően lehessen ellenőrizni, hogy van-e közeledő jármű.

Ha elsőbbséget kell adni, akkor úgy kell a kereszteződés előtt megállni, hogy a kjereszteződést jól belássam, de a keresztirányú forgalmat ne akadályozzam.

 

Ha a kereszteződés előtt az Állj elsőbbségadás kötelező jelzőtábla van elhelyezve, akkor ha van a megállás helyét jelző vonal, a vonal előtt, ha nincs, akkor a kereszteződés előtt kell megállni.A kereszteződés előtt úgy kell  megállni, hogy a kereszteződést jól belássam, de a keresztirányú forgalmat ne akadályozzam.

      

Körforgalom megközelítése

(Befelé elsőbbséget adok, kifelé irányjelzőt.)

Ez is egy útkereszteződés, fokozott figyelemmel kell megközelíteni, mert elsőbbséget kell adnom a már körforgalomban haladóknak, (+ a keresztező villamosnak)

Sokszor nagyon nehéz realizálni, hogy ki az, aki bent marad, és ki az, aki elhagyja a körforgalmat, ráadásul a kanyar íve miatt sokszor nehéz észrevenni a közeledő autót.

A körforgalomba becsatlakozáskor vagy jól lassíts le, vagy ha kell, állj meg, hogy fel tudd mérni, mehetsz-e vagy nem.

Gyalogos átkelőhely megközelítése, gyalogos elsőbbsége jobbra kanyarodó járművel szemben, gyalogos elsőbbsége kanyarodó főútvonalon haladó járművel szemben.

A gyalogos átkelőhelyet úgy kell megközelíteni, hogy a sebességemmel már előre tudassam, hogy látom a gyalogost, és elsőbbséget fogok adni neki.

A gyalogost átkelésében még zavarni sem lehet.

A gyalogosok nagy része nem ismeri a KRESZ szabályokat, csak azt tudja, hogy őt „nem lehet elütni” ezért fel kell készülni bármire, (meggondolja magát és visszafordul, megijed, visszalép, majd hírtelen megint elindul, későn ér oda és átrohan a zebrán stb.)

Közöttük sok az idős és a gyerek, akik nem tudnak kellően mérlegelni (de nekik nem is kell, nem ők buknak meg)

Másfelől aki kiszáll az autójából, és gyalogossá válik, az ismeri a KRESZ-t, és elvárja, hogy megadják neki.

A gyalogosnak a gyalogos-átkelőhelyen, illetve a kanyarodó járművel szemben az út teljes szélességében elsőbbsége van, de nem kell megvárni, amíg egy hat sávos úton keresztül ballag, a zavarása nélkül áthaladhatsz előtte, vagy utána.

Kerékpáros előzése

Az előttem azonos sávban haladó kerékpárost úgy kell megelőzni, mint ha egy lassan haladó autót akarnék megelőzni. (Kb. ezt jelenti a megfelelő oldaltávolság)

Kiteszem az irányjelzőt, és visszaváltok egy olyan sebességi fokozatba, amivel nem ütöm el a kerékpárost, de hírtelen fel tudok gyorsulni, ha a másik sávban lesz alkalmas hely az áthúzódásra, vagy valaki beenged maga elé.

Közben bele nézek a baloldali tükörbe és oldalt is kinézek, (holttér) hogy mögöttem nem kezdte-e meg az én kocsim előzését egy másik kocsi, és hogy van-e hely a másik sávba történő áthúzódáshoz.

Ha van hely, vagy jeleztek, hogy elősegítik az előzési szándékomat (beengednek) nem szabad késlekednem, egy határozott gyorsítással meg kell kezdenem az előzést, mert ha nem indulok el, az jelentheti azt, hogy meggondoltam magam, vagy „béna” vagyok és egy idő után már nem várnak rám tovább, és elindulnak az autók.

Ezután, már nem valószínű, hogy a feltorlódott, és időt vesztett autósok közül megszán valaki és ad egy második esélyt. (De mit lehet tenni, az irányjelzőt kint hagyva követem a kerékpárost, és reménykedek a csodában, hogy mégis beenged valaki, vagy, hogy a kerékpáros elkanyarodik, vagy a másik sávból elfogynak az autók.)

Ha nincs lehetőségem a kerékpáros megelőzésére, és mögötte megyek, az nem ok a bukásra.

De legyünk pozitívak. A kerékpáros mellett megfelelő oldaltávolságban, megfelelő sebesség különbséggel (a megengedett legnagyobb sebességet nem átlépve) elhaladtam.

Mielőtt visszamennék a kerékpáros elé, azt irányjelzővel is jeleznem kell. A kerékpáros elé úgy megyek vissza, hogy előtte és a gépkocsim között megfelelő távolság legyen, (A belső tükörben látom a kerékpárost.) és hogy a kerékpáros előtt haladó autót túlzottan ne közelítsem meg. (Annak hírtelen megállása esetén is mögötte meg tudjak állni.) Sáv váltáskor kb. arra, a sebességre gyorsulok fel, amivel a mellettem haladó sáv halad.

Kikerülés

Álló jármű, vagy egyéb akadály kikerülésének a kivitelezése hasonlít az előzéshez, a különbség annyi, hogy ha mozgásból nem tudom kikerülni az akadályt (már előznek, vagy nem engednek át a másik sávba) akkor megállok az akadály mögött, olyan távolságban, hogy ha lehetőségem lesz a kikerülésre, maradjon elegendő távolság a gépkocsim, és a kikerülendő akadály, gépkocsi, stb... között.

A megállás után, azonnal 1-es sebességi fokozatba kapcsolok, és felkészülök, az indulásra. Az irányjelzőt hagyom balra jelezni. Ha el tudok indulni, figyelek a megfelelő oldaltávolságra, és hogy az irányjelzőt ne felejtsem el átkapcsolni, a jobb oldalra, mielőtt elkezdenék visszahúzódni a jobb oldali sávba.

Tanács: Ha beengednek, vagy ha elsőbbséget kell adnod, de elengednek, a tanulónak nem kell mindenkinek, mindent megköszönni, törődjön, a vezetéssel, az oktató majd megköszöni, ha akarja. Ez ne vonja el a figyelmedet, mert ha ez miatt valamit nem veszel észre, és veszélyhelyzetet okozol, akkor megbuktatnak.

Megállás

Az autót a megállási hely előtt olyan korán kezdem el fékezni, mint ha azt akarnám, hogy az autósor előtt KB... 10 m-el előbb álljon meg az autó, de az utolsó métereken enyhítem a fékezőerőt és hagyom az autót kicsorogni. (A fékút első részében erősebben fékezek, majd egyre jobban mérsékelem a fékezőerőt.)

A teljes megállás pillanata előtt felengedem a fékpedált, hogy az autó ne „döccenjen” a megálláskor. (Az utolsó pár centiméteren az autó már magától áll meg, fékezés nélkül.)

Ha az autó már teljesen megállt, megfigyelem, hogy nem kezd-e el előre, vagy hátrafelé gurulni. Ha az autó nem gurul semerre, akkor a sebességváltó kart üresbe teszem, a lábamat leveszem a pedálokról, először a kuplungról, azután a fékpedálról, és leteszem a padlóra,

Tanács: Ha az előttem haladónak vagy mindenkinek, akik előttem vannak, ég a féklámpája, akkor nekem is biztosan lassítanom kell és keresni az okot, hogy miért fékeznek.

Sablon teendők a forgalomban

1. Észlelés (vedd észre, hogy van ott valami )

Útkereszteződésen áthaladás, bekanyarodás jobbra – balra, sebesség csökkentő borda, gyalogos átkelőhely, körforgalom, kikerülés, vagy előzés sávváltással, jobb kezes utca, induló busz, zöldről sárgára váltó forgalmi lámpa, kanyarodó autó + gyalogos.

2. Megközelítés

Irányjelző, lassítás, visszaváltás, odahúzódás, csorog, (1-es, vagy 2-es).

3. Végre hajtja a feladatot

Lassan, figyelmesen, nem siet, sávot tart.

4. A feladat végrehajtása után.

Gyorsít, fölvált, irányjelzőt vissza vesz.

Letérés főútvonalról:

Ha a tanuló a több sávos főútvonalról lekanyarodik: Nézze meg az első kereszteződésben, hogy mi szabályozza az áthaladás sorrendjét. /Elsőbbségadás kötelező tábla van, vagy nincs/

Védett útvonal:

Ha az első kereszteződésben van elsőbbségadás kötelező tábla, akkor az összes többi kereszteződésben kell lennie táblának, egészen az első elsőbbségadás kötelező tábláig, ami nekem van szemben.

Egyenrangú útkereszteződés:

Ha az első kereszteződésben nincs elsőbbségadás kötelező tábla, akkor az összes többi kereszteződésben sem lesz tábla, egészen az első elsőbbségadás kötelező tábláig, ami nekem van szemben.

Fekvőrendőr:

Amikor átmegyek egy fekvőrendőrön, az azt jelenti, hogy az egész övezetben 30km/óra sebességgel haladhatok, és az összes kereszteződés egyenrangú útkereszteződés lesz, egészen az első elsőbbségadás kötelező tábláig, ami nekem van szemben.

Ha a tanuló több sávos főútvonalon halad:

Nézze a zöld lámpát, mert ha hírtelen sárgára vált, tudnia kell a tanulónak, hogy féktávon belül, vagy kívül van, és az szerint kell cselekednie./Megáll, vagy átmegy./

Fékezés előtt nézzen bele a középső tükörbe.

Jobbra tartási kötelezettsége van a tanulónak, ezért mindig figyelnie kell a tanulónak, hogy nem nyílik-e egy új sáv, ha igen, akkor le kell húzódnia a szélső sávba./ a besorolás rendjét jelző tábla + a nyilak segítenek.

Ha több sávos főútvonalon van, és azt mondják, hogy kanyarodjon balra, az azt jelenti, hogy sávot kell váltania egészen a belső, balra kanyarodási sávig.

(A sávváltás közben figyelj arra, hogy a lámpák előtti besoroláshoz használt, a sávokat elválasztó rövid záróvonalon ne menj át.)

Ha a tanulónak azt mondják, hogy kanyarodjon el balra, akkor mindig be kell húzódnia balra, az addigi haladásához képest, csak nem mindegy, hogy mennyire.

Ha egy sávos útvonalon van, ahol van szemben jövő forgalom, ott be kell húzódni, a menetirány szerinti jobb oldal, bal oldalára.

Ha egyirányú utcában van, akkor a baloldalra kell behúzódni.

Hogy az utca egyirányú, arra az is jelzés lehet, ha az összes autó a baloldalon abba az irányba mutat, amerre megyek. /Ha nem egyirányú lenne, az összes autó a menetiránnyal szemben parkolna, ami tilos./

Ha egy sávos útról kanyarodsz több sávos útra,a belső sávba kanyarodsz és onnan irányjelzővel, sorolsz kifelé a szélső sávba. Ha több sávos útról kanyarodsz több sávos útra, tartani kell a sávodat a kanyarban, és csak utána sorolhatsz át másik sávba, irányjelzővel.

Lakott területen belül, a kőrforgalomba általában 1-esben, (vagy 2-esben) kanyarodunk be, hogy legyen idő mindent jól megnézni, és nehogy ne adjuk meg az elsőbbséget valakinek. A szemből kanyarodókat, és a balról jövőket is nézni kell. (Ha nem jön senki, lehet 2-esben is bemenni.)

Lakott területen kívül, a kőrforgalomba általában 2-esbe kanyarodunk be, mert nagyobb a körforgalom, nagyobb a sebesség, és hogy ne tartsuk fel a mögöttünk jövőket.

Gyalogátkelőhely megközelítésekor a gyalogátkelőhelyet teljes szélességében kell figyelni, mert a gyalogost a gyalogátkelőhely teljes szélességében megilleti az elsőbbség. A baloldalról érkező gyalogost nehezebb észrevenni!

Főútvonal– Nincs-e olyan gyalogos átkelőhely, ahol nincs lámpa, mert ebben az esetben a gyalogosnak van elsőbbsége.

Ha nekem van lámpám, akkor a gyalogosnak is van, és ha az enyém zöldet jelez, akkor a gyalogosnak pirosat, tehát nem kell neki elsőbbséget adni!

Kanyarodáskor időben kell elkezdeni mindent:az irányjelzést, fékezést, lehúzódást, visszaváltást. /Legyen egy kis ráhagyás, mint a megálláskor, pár méter./

Elindulásnál a tanuló mondja – tartom, tartom, tartom, - nyomom, nyomom, nyomom,

Gyors elinduláskor - Kuplung holtpontig fel – 1 tartom – pici gáz - kuplung fel – sok gáz.

Emelkedőn elinduláskor– Üzemi fékkel tartom az autót – kuplung holtpontig fel – kuplung + fék kicsit feljebb (Az autót a kuplung egyhelyben tartja.)  – kis gáz – kuplung kicsit feljebb (Elindul az autó.) – több gáz.

Busz a buszmegállóban:

            Csak áll nyitott ajtóval = zöld lámpa

            Hátsó ajtót becsukja = sárga lámpa

            Irányjelzőt kiteszi = piros lámpa

STOP táblánál úgy állunk meg, mint a piros lámpánál. Amikor az autó megáll, a „lámpa” csak akkor vált át zöldre és akkor indulhatsz el.

Az útkereszteződésbe történő behajtás előtt addig mehetsz előre, amíg még nem zavarsz, de már jól körül tudsz nézni.

A körültekintést kezdjed a jobban belátható irányba.

Általában célszerű először balra majd jobbra, és még egyszer balra-jobbra nézni. /becsorgás/ 

Ha olyan útról kanyarodsz balra, ahol egy balra kanyarodó sáv van, akkor a másik úton a belső sávba kanyarodhatsz, utána a sávváltás szabályai szerint mehetsz a szélső sávba.

Ha olyan útról kanyarodsz balra, ahol több balra kanyarodó sáv van, akkor a másik úton a belső sávból csak a belső sávba, a középső sávból a középső sávba, stb. kanyarodhatsz. Utána a sávváltás szabályai szerint mehetsz a szélső sávba.

 

 

 Ha az oldalt hasznosnak találtad, ajánld másoknak is!

 

 

 

 

photo.jpg - 3.78 kb

vissza a főmenübe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 autósiskola b jogosítvány budapesten, budapesti jogosítvány, budapesti autósiskola, autósiskola budapesten,gyakorlóvezetés jogosítványosoknak, gyakorlóvezetés jogosítvánnyal rendelkezőknek, B kategóriás jogosítvány ára,b jogosítvány budapesten, b vezetői engedély, autósiskolák budapesten, budapesti autósiskolák, olcsó jogosítvány.driving licence B driving school in Budapest, b driving licence b driving school in english,b jogsi, A motor kategóriák, e-learning kresz, webjogsi, webkresz, e-kresz, kresz teszt